Pondělí
8:00 - 12:00 a 13.00 - 17:00
Středa
8:00 - 12:00 a 13.00 - 17:00
1. Základní informace k dané životní situaci, předmětu žádosti apod.
Místem trvalého pobytu se rozumí adresa pobytu občana v České republice, která je vedena v základním registru obyvatel ve formě referenční vazby (kódu adresního místa) na referenční údaj o adrese v základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí, kterou si občan zvolí zpravidla v místě, kde má rodinu, rodiče, byt nebo zaměstnání.
Občan může mít jen jedno místo trvalého pobytu, a to v objektu, který je podle zvláštního právního předpisu označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním číslem a který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci.
V případech stanovených zákonem o evidenci obyvatel může být místem trvalého pobytu sídlo ohlašovny nebo sídlo zvláštní matriky, které je v informačním systému označeno jako adresa úřadu (např. u osob, kterým byl ve správním řízení zrušen údaj o místu trvalého pobytu).
Z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu ani k vlastníkovi nemovitosti.
Místem trvalého pobytu občana v době jeho narození je místo trvalého pobytu jeho matky. Není-li matka občanem, je místem trvalého pobytu dítěte v době jeho narození místo trvalého pobytu otce.
2. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Změnu místa trvalého pobytu ohlásí:
3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace:
Splnění všech požadovaných náležitostí.
4. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace:
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen vyplnit a podepsat přihlašovací lístek k trvalému pobytu a doložit příslušné doklady (viz bod 10).
Při ukončení trvalého pobytu na území České republiky občan, který se rozhodne ukončit trvalý pobyt na území České republiky, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně podle místa svého trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu. Sdělení v listinné podobě musí obsahovat úředně ověřený podpis občana; to neplatí v případě, kdy občan podepíše sdělení před zaměstnancem ohlašovny nebo zastupitelského úřadu. Pokud má sdělení formu datové zprávy, občan ho po vyplnění podepíše uznávaným elektronickým podpisem nebo dodá prostřednictvím datové schránky. Současně je občan povinen odevzdat 15 pracovních dnů od oznámení této skutečnosti svůj občanský průkaz obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který vydal jeho občanský průkaz nebo matričnímu úřadu podle místa trvalého pobytu. Dnem ukončení trvalého pobytu na území České republiky se rozumí den, kdy občan předal sdělení o této skutečnosti příslušné ohlašovně, popřípadě pozdější den, který je uveden v tomto sdělení jako den ukončení trvalého pobytu na území České republiky.
5. Na kterém úřadu můžete tuto životní situaci řešit:
Občan hlásí změnu místa trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu. Občan v případě, že se rozhodl ukončit trvalý pobyt na území České republiky, oznámí tuto skutečnost ohlašovně podle místa trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu.
Ohlašovnou se rozumí:
6. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit:
Městský úřad Pyšely
Úřední hodiny: Pondělí a středa 8:00 – 12:00 a 13:00 – 17:00
Telefon: 323 647 218
E-mail: urad@pysely.cz
7. Jaké doklady a informace musíte mít s sebou:
Při ohlášení změny místa trvalého pobytu je občan povinen:
*) Pozn.: vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba nedokládá ohlašovně při ohlášení změny místa trvalého pobytu své vlastnické právo nebo jiné užívací právo, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem do katastru nemovitostí.
8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Tiskopis “Přihlašovací lístek k trvalému pobytu” si vyzvednete při ohlášení změny místa trvalého pobytu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
V případě, že oprávněná osoba (vlastník domu, nájemce bytu) nedá souhlas k přihlášení k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny (na zadní straně přihlašovacího lístku), musí se doložit souhlas vlastník s přihlášení k trvalému pobytu (úředně ověřený podpis).
Souhlas vlastníka s přihlášení TP
9. Jaké jsou v této životní situaci správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit:
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatíte správní poplatek ve výši 50,-Kč.
Od správního poplatku jsou osvobozeny osoby mladší 15-ti let.
Ohlášení ukončení trvalého pobytu na území České republiky 100 Kč.
10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny. Pokud bude předložen vyplněný a podepsaný “Přihlašovací lístek k trvalému pobytu” a příslušné doklady, bude přihlášení k trvalému pobytu provedeno ihned.
11. Jaké další činnosti jsou po vás jako žadateli požadovány:
Podle zákona o občanských průkazech je občan povinen požádat o vydání nového občanského průkazu do 15 pracovních dnů po dni, kdy ohlásil změnu místa trvalého pobytu nebo kdy nabylo právní moci rozhodnutí o zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
Kam nahlásit změnu trvalého pobytu? (informační brožura Správy základních registrů)
12. Můžete využít tuto elektronickou službu:
Změnu místa trvalého pobytu nelze provést zasláním elektronickou poštou.
13. Podle kterého právního předpisu se postupuje:
Jaké jsou související předpisy:
14. Jaké jsou opravné prostředky a jak se upravují:
V případě, že Vám ohlašovna po splnění zákonných podmínek vyhoví a hlášenou změnu místa trvalého pobytu zaeviduje, nevydává rozhodnutí ve správním řízení. Pokud se zjistí při hlášení změny místa trvalého pobytu nedostatky v předkládaných dokladech nebo rozpory uváděných údajů s údaji v informačním systému a občan nedostatky po výzvě ve stanovené lhůtě, která musí být nejméně 15 dnů, neodstraní, ohlašovna rozhodne o tom, že změna místa trvalého pobytu nebude zaevidována. Proti rozhodnutí lze podat odvolání u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal.
15. Nejčastější dotazy veřejnosti na toto téma a odpovědi na ně:
Musí se občan předtím, než se přihlásí k pobytu do nového bydliště, odhlásit z původního bydliště? Nemusí. Občan pouze ohlásí změnu místa trvalého pobytu na ohlašovně ve městě (obci), kam se stěhuje. Tato ohlašovna změnu ohlásí příslušnému úřadu v původním místu trvalého pobytu.
16. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě, a to:
Webové stránky Ministerstva vnitra
INFORMACE O ULOŽENÍ PÍSEMNOSTÍ PRO OBČANY S TRVALÝM POBYTEM NA OHLAŠOVNĚ ÚŘADU
Oznámení o uložení zásilky dle § 10 zákona č. 318/2015 Sb.,
dle znění novely č. 456/2016 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Adresa trvalého pobytu na ohlašovně Městského úřadu Pyšely, Náměstí T. G. Masaryka 4, Pyšely, PSČ: 251 67, byla občanovi „úředně přidělena“ zpravidla ve správním řízení, kterým byl zrušen údaj o místu trvalého pobytu občana, jedná se o tzv. úřední adresu. Občan se na úřední adrese nezdržuje, úřední adresa pobytu není určena k bydlení a občanovi z tohoto evidenčního údaje nevyplývají žádná práva k objektu ohlašovny. Na sídlo ohlašovny nelze občanům, kteří mají jako údaj místa trvalého pobytu vedenou adresu ohlašovny, doručovat, neboť v budově úřadu nikdo z občanů s úřední adresou fyzicky nebydlí a není možné jim žádnou korespondenci doručit. Občan zde nemá ani zřízenou „poštovní doručovací schránku“, z které by si doručenou poštu mohl vyzvedávat.
Postup doručování v občanském soudním řádu, ve správním řádu ani jiném právním předpise (např. daňový řád) nestanoví žádnou povinnost vlastníkům objektu, kde je občan, kterému je doručováno, přihlášen k trvalému pobytu.
Pošta adresovaná na ohlašovnu pobytu je tedy nedoručitelná, ale ze zákona zpravidla desátým dnem po uložení zásilky u České pošty, s. p., může nastat fikce doručení, to znamená, že zásilka je považována za doručenou.
Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s jeho novelou zákonem č. 318/2015 Sb. (budoucí znění s účinností od 1. 6.2017 ve znění novely č.456/2016 Sb.), nově stanoví povinnost ohlašovny, v jejímž sídle má fyzická osoba trvalý pobyt, zajistit vhodné místo, kde bude možné uložit oznámení o uložení zásilky a výzvu s poučením.
Městský úřad Pyšely není oprávněn přebírat soukromou korespondenci fyzických osob, ale umožní doručovatelům písemností zanechat ve svém sídle nebo poštovní dodací schránce (nebo také „domovní schránce“) výzvu k převzetí zásilky a poučení.
Tento krok neznamená přenos odpovědnosti za způsob doručování z odesílatele na Město Pyšely, respektive Městský úřad Pyšely, ať již se jedná o přenos odpovědnosti na správní orgán či obec jako vlastníka objektu, ani přenos odpovědnosti adresáta, příjemce zásilek, zajistit si doručování písemností. Je v zájmu občanů, kteří mají evidovaný údaj o místu trvalého pobytu v sídle ohlašovny, aby sledovali doručování na danou adresu.
Informace o jednotlivých oznámeních a výzvách je vyvěšena:
Poučení pro občany s trvalým pobytem na adrese Náměstí T. G. Masaryka 4, PSČ: 251 67 Pyšely, ohlašovna Městského úřadu Pyšely, o uložení zásilky:
Občan, který má úřední (evidenční) adresu trvalého pobytu Náměstí T. G. Masaryka 4, PSČ: 251 67 Pyšely, má možnost:
S dalšími dotazy na možnosti přebírání, či přeposílání korespondence se obraťte na příslušnou doručovací (ukládací) poštu - Česká pošta, s.p., Pošta Pyšely, Náměstí T.G.Masaryka 66, 251 67 Pyšely telefon: +420 954225167, www.ceskaposta.cz
Seznam uložených zásilek na České poště občanů s trvalým pobytem na ohlašovně
Městský úřad Pyšely
Tel.: 323 647 218
E-mail: urad@pysely.cz
Starostka
Ing. Štěpánka Bednářová
e-mail: starosta@pysely.cz
tel.: 721 933 878
Pro nevyvezenou nádobu volejte 734 414 777
(8:00 -16:00 hod), a to nejpozději následující den po dni svozu s uvedením adresy, kde nádoba nebyla svezena.
Nesvítící osvětlení nahlašte na 800 101 109. Budete potřebovat číslo lampy nebo adresu.